Translate

pondelok 7. apríla 2014

30 dňová výzva: Staňte sa lepším človekom!

Dnešné krásne počasie ma inšpirovalo k napísaniu niečoho, čo mi už dlhšie nedá spať. Mnohokrát sa mi stalo, že som si v určitej situácii pomyslela, o koľko lepším človekom by som mohla byť, keby som čo i len jednu vec robila v živote inak. Keď sa mi to už stalo viackrát, povedala som si, že je na čase spísať si nejaké "pravidlá", ako sa stať lepšou verziou seba samej a konečne na tom aktívne začať pracovať.
Pokiaľ máte podobné ambície, ale neviete ako začať, poviem (napíšem) vám, ako som to začala realizovať ja.
Určite nie je dobré, ak sa porovnávate s niekým iným (súrodencom, rodičom, učiteľom, proste nejakým ideálom), a to z viacerých dôvodov. Po prvé, môžete si takto akurát permanentne znížiť sebavedomie, čo vám nijako nepomôže. Po druhé, každý z nás vyrastal v inom prostredí, má iné vlohy, záujmy, ciele a snahu ich uskutočňovať. Bolo by to, ako keby ste porovnávali jablká s hruškami. A po tretie, porovnávanie sa s vaším ideálom by mohlo viesť k tomu, že keď sa sústredíte na jeho správanie a budete ho doslova skúmať, môžete objaviť veci (vlastnosti, správanie, nedostatky), ktoré ste doteraz prehliadali, a ktoré zmenia váš pohľad na túto osobu. Takže vám odporúčam predstaviť si ideálnu verziu vás samých. Všetci iste poznáte vlastné možnosti a schopnosti, ale aj vlastné prednosti a nedostatky, a tak viete posúdiť, v ktorej oblasti sa môžete zlepšiť, a v ktorej sa radšej ani nebudete snažiť. Vypíšte si všetky oblasti, v ktorých by ste sa chceli zmeniť (zlepšiť), následne si ich zoraďte podľa obtiažnosti (veci, ktoré zmeníte najľahšie, dajte na začiatok a veci, o ktorých si myslíte, že sa budú meniť ťažšie, dajte na koniec, inak by vás mohli hneď na začiatku demotivovať). Odporúčam pracovať vždy len na jednom nedostatku, aby ste sa na to mohli plne sústrediť a tak zmenu zefektívniť. Potom si vezmite problém číslo 1 -teda ten najľahšie riešiteľný - a do detailov ho popíšte (čo vám konkrétne vadí, v čom sa chcete konkrétne zmeniť). Mne pomohlo aj to, keď som si predstavila reálne situácie, v ktorých sa často ocitám, a v ktorých robím (opakovane) danú chybu a napísala som si moju predstavu o tom, ako by moje ideálne ja konalo na mojom mieste.
Potom prichádza najťažšia časť. Musíte svoju predstavu aplikovať v skutočnom živote a v "problémovej" situácii konať v súlade so svojím ideálnym ja. Snažte sa predstaviť si (ešte predtým, ako by ste akokoľvek reagovali), čo by ste mali urobiť a potom to tak aj urobte. Po čase si toto správanie zautomatizujete a bude pre vás prirodzené (veď aj "zlé" správanie, ktoré sa snažíme zmeniť, je len výsledkom učenia).


Ja som mala na zozname dosť veľa vecí, ktoré by som chcela zmeniť, ale tu uvediem len pár, aby ste si to vedeli predstaviť.

1. Nerobiť unáhlené závery - Moje ideálne ja sa nenechá ovplyvniť prvým dojmom a nerobí unáhlené závery, na základe ktorých môže niekoho odsúdiť alebo posúdiť nejakú situáciu neadekvátne. Snaží sa o veciach získať viac informácií a až po tom z toho vyvodzuje nejaké závery. Či už teda ide o človeka, ktorý sa mi na prvý pohľad zdal nesympatický, alebo o situáciu, ktorá vyzerá na prvý pohľad inak, ako sa neskôr v skutočnosti ukáže, posnažím sa tomu dať viac času a zhodnotím to až potom, ako budem mať viac informácií.

2. Byť milá ku každému - Môj večný problém je, že pokiaľ mi niekto nie je sympatický alebo mi pripadá hlúpy, ani sa nesnažím byť k nemu milá. Toto je druhý bod na mojom zozname, v ktorom sa líšim od svojho ideálneho ja. Nikto nemôže za to, či je niekomu sympatický alebo nie a tobôž už nikto nemôže za to, s akou inteligenčnou základňou sa narodí.Práve preto si nezaslúži, aby sa k nemu niekto správal škaredo. Čiže odteraz preferujem rovnaký prístup ku každému.

3. Nebiť škodoradostná - Neviem, či sa to stáva len mne, alebo aj niekomu z vás, ale keď sa niekomu, koho nemám rada nedarí, poviem si, že mu tak treba, a to len preto, lebo ho nemám rada. Odteraz žiadne také. Budem dobrá a doprajem aj svojmu najväčšiemu nepriateľovi, pretože všetci poznáme, ako funguje karma.

4. Pokúsiť sa každý deň o dobrý skutok - Odteraz, keď bude na mňa v obchode predavačka "gániť", usmejem sa na ňu, keď sa bude niekto na stanici ponáhľať na vlak (a ja nie), pustím ho pred seba v rade na lístok, nechám si starých ľudí v autobuse sadnúť (aj keď to niekedy robím, ale nie vždy), pokiaľ ma niekto urazí, neurazím ho tiež, práve naopak,pochválim ho a ak ma niekto požiada o pomoc, namiesto toho, aby som rozmýšľala nad tým, ako sa pomoci vyhnúť, nájdem spôsob, ako mu pomôcť.Aj keď to nie sú vyslovene dobré skutky, niekomu to môže zmeniť deň v lepší a mňa to niekedy naozaj nestojí nič, ani len tú námahu.

5. Rozšíriť si všeobecný prehľad - Keďže veľmi obdivujem vzdelaných ľudí a ľudí, ktorí majú dobrý všeobecný prehľad, aj moje ideálne ja je o niečo múdrejšie ako moje skutočné ja. Takže som sa rozhodla dovzdelať sa v oblastiach, ktoré nie sú akurát "mojou šálkou kávy", teda v geografii, histórii a možno trochu aj v umení. Okrem toho by som sa chcela naučiť hrať na klavíry, naučiť sa poriadne ďalšie dva jazyky a naučiť sa (konečne) poriadne plávať.

Povedala som si, že si dám na každý bod mesiac, počas ktorého sa budem snažiť vyhýbať chybám môjho starého ja, a tak sa stať aspoň o niečo lepším človekom. Určite to nebude ľahké, keďže všetci vieme, že zvyk je železná košeľa, ale je najvyšší čas sa o to (aspoň) pokúsiť. Každý z nás sa predsa môže stať lepším človekom, len si treba uvedomiť ( a priznať si) svoje chyby.

13 komentárov:

  1. Motivovala si ma ďakujem :)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. ahoj, keby som potrebovala pomôcť pomohla by si mi prosím Ťa cez e-mail?? Lebo mám problém. Ďakujem :)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. zvláštne, po mnohých mesiacoch som znova natrafila na tento článok, znovu náhodou.. :) Ale tentokrát už nedovolím, aby som naň zabudla- vezmem si z neho ponaučenie a "inšpiráciu" :)

    Môžem sa spýtať- študuješ psychológiu? :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. ahoj, áno, študujem psychológiu :) držím palce, aby ti zmena vyšla a budem len rada, ak ti pri tom pomôže môj článok :)

      Odstrániť
  4. Inšpirovala si ma
    Ale neviem ci to zvladnem

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Určite zvládneš, možno nie na prvýkrát, ani na druhýkrát, ale každýkrát, keď sa sa o to pokúsiš, sa o kúsok priblížiš k očakávanému výsledku. Už len to, že si uvedomuješ potrebu zmeny je jedným veľkým krokom. Nevzdávaj to, tá zmena po čase nastane. Držím palce :)

      Odstrániť
  5. Nedokážem sa usmiať na človeka ktoremu som dovolila aby ma zničil a odpustiť už vôbec...neverím že sa to dá...

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ahoj, nebudem ti tvrdiť, že to je jednoduché a určite sa to zdá ako nemožné, pokiaľ je to, čo sa stalo, ešte čerstvé. No z vlastnej skúsenosti viem, že po čase, možno až po rokoch, ako tomu bolo v mojom prípade, vyprchá aj ten najväčší hnev a nenávisť a raz sa ráno zobudíš a povieš si, že sa už konečne dokážeš vo svojom živote pohnúť vpred a zanechať to, čo ti tá osoba spravila. A vtedy príde tá chvíľa, keď už nebudeš mať problém pozrieť sa na tú osobu a dokonca sa na ňu aj usmiať, bez zlomyseľnosti, nenávisti, irónie a pohŕdania. Pokiaľ sa však k tomu dopracuješ, nie je nutné, aby si niekomu odpúšťala, je to proces, nedeje sa to z večera do rána.

      Odstrániť
  6. Tento komentár bol odstránený autorom.

    OdpovedaťOdstrániť
  7. Ked ta citam pripada mi to,ze sme si dost podobne.

    OdpovedaťOdstrániť